טקס ההכרזה על הקמת מדינת ישראל ויסנשטין רודי (שמעון)

    • 1948
    • תל אביב
  • צילום: רודי ויסנשטין / באדיבות אוסף הצלמניה.

    תאריך הצילום: 14.5.1948

    טקס ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, שאותו ניהל דוד בן גוריון ב"מועצת העם", שהתכנסה באולם מוזיאון תל אביב בשדרות רוטשילד, התקיים ביום שישי, ה' באייר תש"ח, 14 במאי 1948. כמו בכל אירוע היסטורי, כל צלם וצלמת רוצים שהתמונה שלהם היא שתשמש כתמונה הרשמית שתזוהה עם אירוע מסוים, כל שכן בטקס ההכרזה על הקמת מדינת ישראל.

    מסתבר שלפחות שמונה צלמי סטילס נכחו באירוע: פאול גולדמן, שמעון (רודי) ויסנשטין, הנס חיים פין, רוברט קאפה, שלמה קדר, זולטן קלוגר, בנו רותנברג ופרנק שרשל. לפחות שני צלמים תיעדו את הטקס בפילם קולנועי: פרד צ'סניק ככתב של Fox Moveton, ובן עוזרמן ככתב של Paramount News. הקלטת הטקס נעשתה בידי לוסיאן זלצמן מחברת צליל. התצלום הרשמי של ההכרזה מזוהה עם רודי וייסנשטין, אך מקבץ צלמים ותצלומים הנמצא בארכיונים מראה כי אפשר היה למצוא זוויות צילום אחרות ולקבוע גם תצלום רשמי אחר. לכל אחד מהצלמים זווית צילום ונקודת מבט שונות מעט. ייחודי הוא תצלומו של קאפה, שבו בזווית התמונה מופיעה צללית של אדם בעל זקן, כשמעל בן גוריון תלויה תמונתו של הרצל עטור הזקן, מעין השתקפות לצללית חזונו. יש גם לא מעט תצלומים של הקהל היושב באולם.

    ב- 2007 פגשתי את בנו רותנברג (2012-1914), שהיה אז הצלם היחיד מבין צלמי הכרזת המדינה שנותר בחיים. רותנברג סיפר שהוא ידע על הטקס כיומיים לפני כן מדוד אנדרמן-אלדן, מנהל הצילום בלע"מ (לשכת העיתונות הממשלתית), שזימן את צלמיו: רותנברג, גולדמן, קלוגר ופין. הצלמים התכנסו בבית סוקולוב ומשם הלכו לאולם מוזיאון תל אביב. רותנברג צילם במצלמת אקזקטה 4.5X 6, והוא זוכר שכל הצלמים הסתובבו בחופשיות באולם הטקס. בין הצלמים הפרטיים היו ויסנשטין וקדר, ובין צלמי הסוכנויות האמריקאיות היו קאפה ושרשל. האירוע ערך כשעה וחצי והטקס עצמו כחצי שעה. התצלום שבו נראים חלק מהצלמים מחוץ לאולם צולם לאחר הטקס, כשהם חיכו לצלם את בן גוריון יוצא מהאולם. טקס הכרזת המדינה צולם אם כן על ידי צלמים שונים, וכל אחד מהתצלומים מתעד ומהווה אפשרויות נוספות לתצלום הרשמי. ביום שלמחרת הוצגו בעיתוני התקופה תצלומים מטקס ההכרזה ללא ציון שמם של הצלמים.

    מתוך העיתונות הכתובה:

    בשעות ההכרזה

    "עוד בדלת אני רוצה לשוב על עקבי. גמרתי פעם אומר, לא ללכת עוד אל 'מעמד היסטורי'. לא רואים שם דבר. ופחות מכל – את ההיסטוריה. צפיפות רואים, ובמה מקושטת וכשאתה רוצה להסתכל במשהו – צלמים מגיחים אי־משם מתחת לשולחן, זוחלים, קופצים, מרימים את מנורותיהם, מסנוורים עיניים, מסריטים, מטרטרים, מתנפלים כארבה…".

    מתוך: עיתון ידיעות מעריב (לימים מעריב), יום א', ז' באייר תש"ח, 16.5.1948, ללא שם הכותב

    כך הוכרזה מדינת ישראל בטכס צנוע במוזיאון תל אביב

    "… כמה וכמה צלמים וסרטאים מקומיים וזרים נמצאים באולם. בלי הרף נוצץ המגנזיום ועדשות המצלמות נפתחות ונסגרות. […] השעה ארבע בדיוק. הלמות פטיש. בן גוריון יושב באמצעו של שולחן גדול, ואליו מופנים עתה כל המבטים. הוא מכה בפטיש על השולחן. כך מתחילה פרשת ההכרזה…".

    עיתון על המשמר, יום א', ז' באייר תש"ח, 16.5.1948. כתב: יוסף ימבור

    מקורות

    1. ערך ויקיפדיה: הכרזת העצמאות
    2. ערך ויקיפדיה: הקלטת טקס הכרזת המדינה
    3. הקלטת טקסט הכרזת המדינה (הקלטת קול)
    4. צלמי הארץ. עורך: גיא רז. הוצאת מפה והקיבוץ המאוחד, 2003, עמ' 279-277
  • © כל הזכויות שמורות לאוסף
  • לעמוד של ויסנשטין רודי (שמעון)